torsdag 13. februar 2014

Nytt kokeapparat, eller historien om hvordan ting tar tid

Å dra på langtur krever utstyr. Utstyr må velges og kjøpes. Å velge kan gjøres lett, eller det kan gjøres på vår måte. Dette er historien om hvordan vi så langt har brukt 2 uker på å kjøpe et kokeapparat.

Utgangspunktet var greit. Når turen plutselig tar en hel sommer må vi nok dessverre innrømme at brenneren vår verken er energieffektiv eller stabil nok til å klare turen. En nyinvestering må til. Alt vel så langt. Gå på butikken og si hva vi skal ha. Eller, men, tenk om....


Det begynte i det små. Vi har hatt en gassbrenner, og liker å bruke gass. Problemet er som nevnt at vi bruker opp gassen litt fortere enn ønsket, og at konstruksjonen er ustabil. Så hvorfor ikke bare gå i butikken og kjøpe en ny gassbrenner som er bedre på de punktene? Neida, først må vi finne ut hvorfor vi liker gass. Og kanskje finnes det noe vi ikke har tenkt på...

Følgende endte vi opp med

Etter 3 kvelder på internett


EgenskapGassbrenner         Bensin                   Rødsprit
Drivstoff-forbruk sommer (1 mnd)2,0 kg2,2 kg4,0 kg
Drivstoff-forbruk vinter (1 mnd)6,0 kg5,0 kg9,0 kg
Effekt (KWh/kg)12,712,07,4
Effekt sommer2500 - 3000 W2500 - 3000 W1000 W
Effekt ved null grader500 - 1500 W2500 - 3000 W500- 1000 W

*Effekt er selvsagt også avhengig av brenneren.
Parafin, lampeolje og diesel er andre alternativer vi har sett på som delvis inngår i tabellen (den er egentlig en del større, men det passer dårlig inn i internettformatet..)

Fortsatt ser det bra ut for gassbrenneren. Utfordringen med disse er at de mister en god del effekt så fort temperaturen kryper nedover, noe den har en tendens til å gjøre gjør høyt til fjells morgen og kveld når vi lager mat...

Bensinbrennere er et mye bedre alternativ når det er kaldt, men til gjengjeld er det litt mer kompliserte brennere som dermed øker faren for at det oppstår problemer. Hakket mindre renslig enn gassbrennere blir det også fort når tanken skal etterfylles. Ut over det er drivstoffet billig, de brenner rent (ved bruk av miljøbensin/renset bensin), de trenger ikke annet drivstoff til forvarming og de har høy varmeeffekt.

Spritbrennere har ikke vært et alternativ for oss de siste årene, og er det fortsatt ikke. De har kort brenntid før du må avkjøle brenneren og fylle nytt drivstoff, og for lav effekt.

3 nye kvelder med jakt på mer info...

Så der åpnet vi en dør på gløtt. Ønsket, basert på komfort og sedvane er  en mer effektiv og stabil gassbrenner. Men det ser jo kjekt ut å ha en  multibrenner som takler forskjellige typer drivstoff. Første steg videre i jakten er utfordringene gassbrennere byr på, og eventuelle løsninger på dette:

De vanligste beholderne på markedet inneholder en 70/30-blanding av butan og propan, mens enkelte også blander dette med isobutan og etan. Problemet for gassbeholderne i kulden er at redusert temperatur gir redusert trykk inne i boksen, og mindre gass slipper ut. De ulike gassene påvirkes også ulikt av temperaturen:

GassKokepunkt     Brennverdi (MJ/kg)
Propan- 4250,3
Butan- 149,5
Isobutan- 11,745,6
Etan- 8951,9

Ved en temperatur på minus 1 grad vil altså en vanlig gassbeholder inneholde 30% propangass og 70% butan i væskeform, som ikke kan utnyttes. Det er dermed kun 30% av gassboksen som kan benyttes og effekten er betydelig redusert.

Så hvorfor består ikke boksene av ren propan slik at problemet unngås? Svaret er vekt. For å holde på trykket fra større mengder propan i gassform kreves det betydelig sterkere struktur enn gassbeholderne som benyttes i dag, og ulempen dette medfører i økt vekt er det særdeles få turgåere som ønsker i sekken.

Produsentene har presentert to løsninger på denne utfordringen,

  1. Innblanding av isobutan og etan slik at mengden butan reduseres til 50%.
  2. Utvikling av utstyr som lar deg benytte gassbrenneren opp/ned, slik at væsken renner ut.

Av det vi har kommet over i butikker rundtom Bergen reduseres da utvalget til følgende brennere:

MSR WhisperLite, WindPro II eller Dragonfly
Primus OmniLite, Gravity II MF, Omnifuel, Multifuel, Express Spider (Eta Power og Spider)
Koeva Booster +1, Moonwalker, Dual Max
Optimus Vega, Nova+

Og hva endte dette med? jo

3 nye kvelder med jakt på mer info...

BrennerKoketidBrenntidEffektDrivstoffVekt (g)
Optimus Vega3 min per liter
(4,5 min per liter i sparemodus)
160 min på maks (230 g)3700W
(1400W i sparemodus)
Gass178
Optimus Nova+3,5 min/l150 min (450 ml)2850WParafin, bensin, diesel430
Koeva Booster +13,3 min/l110 min2100W (gass),
3500W (bensin)
Bensin, gass530
Koeva Moonwalker5 min/l100 min (230g)1920WBensin, gass300
Koeva Dual Max195ml/h bensin, 123g/h gass2530W (bensin)
1680W(gass)
Bensin, gass341
Primus Omnilite TI2,4 min100 min (230g)2600Bensin, gass341
Primus Gravity II MF4 min70 min (230g)3000Bensin, gass365
Primus Omnifuel2,6 min70 min (230g)3000Bensin, gass
Primus Multifuel EX3,9 min70 min (230g)2700Bensin, gass
Primus Express Spider3,35 min119 min (230g)2000Bensin, gass198
Primus Eta Power3,3 min119 min (230g)2000Gass (bensin via tilleggsutstyr)804
Primus Eta Spider3,35 min119 min (230g)2000Gass (bensin via tilleggsutstyr)599
MSR WhisperLite Universal3,8 min110 minBensin 2784W
Gass flytende 3018W
gass 1553W
Bensin, gass498
MSR Windpro II3,5 min2000 W327


Tabellen er ca 3 ganger så bred med supplerende info (de ulike merkene gjør det ikke lett å sammenligne dem med hverandre), men uansett: Nå er vi klare for å gå i butikken...

Ca 50 ting å kjøpe før tur, og skal vi se, hvor mange uker igjen...Oi...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar