lørdag 12. april 2014

Fra Finse til Vinjerock sommeren 2013

I fjor sommer tok vi oss en to-ukers tur i fjellet hvor vi gikk fra Finse til Eidsbugarden hvor vi avsluttet med Vinjerock. Vi startet på Finse i nydelig vær, hvor jakker og bukser raskt måtte hives av så sola kunne pleie vinterblek hud (beina mine gikk i ett med snøen, men Arne hadde heldigvis mørke solbriller så han slapp å blendes). Vi gikk akkurat så langt som det passet før vi fant en fin teltplass og fortærte en bedre middag. Dagen etter var det fortsatt finvær og dette fortsatte mange dager på rad. Uheldigvis ble jeg raskt angrepet av (skoen?) tøffe og små gnagsår (5cm i diameter) og etter hvert ble de så hissige at jeg begynte å bli bekymret for at jeg i det hele tatt skulle ha heler igjen.. Så da tok vi oss en velfortjent overnatting (eller 2) på den betjente Iungedalshytta.

Arne er nå en habil rømmegrøtspiser, mens jeg er litt mer skeptisk, men lot meg overtale da hytta hadde egne melkekyr og reklamerte med egenprodusert mat. Så da ble det herlig, tykk og mettende rømmegrøt til lunsj. Jeg var fornøyd med å ha inntatt min 2013-dose. Lite ante jeg da  at dagens middag selvfølgelig var, rømmegrøt. Jaja, skal si det ble fart på oss når vi gikk dagen etter, proppet med rømmegrøtenergi.

Etter å ha trasket i finvær over relativt flate Hardangervidda var det på tide å krysse over til Jotunheimen, og dette ble gjort med dusj og klesvask på Breistølen. Heretter kom regnet og vinden. Og bakkene. Men også reinsdyrene. Flott skue og fasinerende å se flere hundre reinsdyr (tamrein) rett utenfor Sulebu. Været ble etterhvert så utrivelig at vi valgte å haike inn til Tyin og overnattet på et leilighetshotell (høres en smule mer flott ut enn det var), men med tilgang til matbutikk og stekeovn ble det et matgilde uten like. Indrefilet og fløtepoteter med brownies attåt. Tror vi sovnet på sofaen før klokka var slagen 21.

Så bar det med buss ut til Eidsbugarden og Vinjerock hvor vi møtte en herlig gjeng med venner og fikk oss noen dager med finvær, konserter, turer, SUP (stående padling) og gnagsårfri.

Fin start fra Finse

Herlig solnedgang. Det fine været gjorde at vi liksågodt teltet på en liten fjelltopp.

Kattevask i bekken. Skal si det iset i hode ja!

Herlig vær tross litt dis.


Arne prøver tempen i vannet. Selv om ansiktuttrykket gir inntrykk av noe annet så var
Arne så fornøyd at han liksågreit tok en dukkert i den "varme" elva.

Hardangervidda
Jotunheimen.. Heldigvis fant vi le for både vind og regn bak en kjempestein så vi fikk oss litt varm mat.

Tåka lå så tett at vi hadde problemer med å se fra varde til varde.

Fint vær igjen! Eidsbugarden og teltleiren på Vinjerock

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar