fredag 27. juni 2014

Etappe 2: Haukeliseter til Gjendesheim

Hardangervidda. Skarvheimen. Jotunheimen. Haukeliseter - Hellevassbu - Litlos - Sandhaug - Dyranut - Kjeldebu - Finse - Geiterygghytta - Kongshelleren - Iungedalshytta - Bjordalsbu - Breistølen - Sulebu - Tyinkrysset - Fondsbu - Gjendbu - Gjendesheim.

Da har vi kommet oss til Gjendesheim, målet for etappe 2. Vi er nå stappa mett etter en herlig buffet her på hytta. Egentlig har vi levd i  luksus de siste dagene, helt siden vi valgte å løpe til Tyinkrysset for å nå et matbutikk. Da sto vi opp grytidlig for å rekke butikken som stengte 17, men vi brukte så lang tid på første delen (det var så mange reisdyr som sto foran kamera hele tiden), så vi endte faktisk med nesten å løpe det siste stykket. 16:50 sto vi utenfor butikken. Siden vi hadde lite tid til lunsj underveis, så susa vi rundt i butikken og endte med 3 fulle poser (og lutfattige) med mat. I fjor ordna vi oss nemlig en liten leilighet for ei natt på Tyinkrysset fjellstue og vi hadde store planer om akkurat det samme i år. Blemme! Alt var fullt. Men de så fortvilelsen i våre øyne (og kunne kanskje telle dager siden forrige dusj på lukta) og fikset et rom til oss på et slags hus/herberge. Vi møtte aldri eieren og fikk aldri gjort opp for oss, men fikk oss seng for ei natt, dusj og klesvask. Vi fikk til og med tilberedt og spist all maten.

Noe av maten som ble fortært ved Tyinkrysset. Meget fornøyd Connie!

Noen av reinsdyra som tuslet forbi kamera når vi skylle nå butikk.

Lunsj ved Bygdin. Fantastisk vær!

Fra Tyinkrysset hadde vi 23 "fantastiske" kilometre på vei og aldri på turen har vi hatt mer vondt (så monotont og ingen elver, steinurer eller tunge høydemetre som stjal fokuset) og aldri har vi sett mer mygg! Vi var tydeligvis dagens festmåltid. Heldigvis lå det ei fin fjellstue på veien, Tyinholmen. Og de stilte med både meget hyggelig vertskap, tidenes ørretmiddag og myggspray. De kunne til og med fortelle at det var isfluer og ikke mygg vi var blitt utsatt for og dermed forsvant all kløing siden de ikke stikker. Praktisk! Så tok vi oss en labbetur over til Gjendebu hvor en treretters ventet og i dag har vi da hatt hviledag som vi har fylt med en gåtur over Besseggen med kun lette sekker.

Med myggnett på hodet på grusveien langs Tyin, mot Fondsbu.

Slapp i det minste å spise isfluer utkledd som mygg.

Herlig lunsj ved Bygdin.

Fantastisk norsk natur, her representert av Gjende.

Fotogen rype ved Gjendebu.

Besseggen ble da forsert på hviledagen. Takk til Mette
 som var fotograf og hyggelig følge!

Så i litt omvendt rekkefølge. På Haukeliseter møtte vi en langbeint kjekk kar som viste seg å være like galen som oss, jaggu var han på vei Nordkapp han og! Så plutselig hadde vi hyggelig selskap for en dag før han forsvant før oss. Vi vandret på endel snø etter dette (møtte et par på ski som skrøt av føret på Litlos) før vi igjen kom til sommerfjellet. Men før det måtte vi krysse elva til Sandhaug,  uten bro. Da var det vading igjen da. Vassa ganske mange meter med vann til stumpen, ikke var det varmt vann heller. Men vi kom til slutt over og laget badstu på hytta, så da var alt greit igjen. Å vandre videre over Hardangervidda var jo bare magisk! Paddeflatt og fantastisk! Etappen videre til Finse har dere jo allerede fått lang utgreining om, men glemte å si at før den vadinga var vi i skikkelig godt humør! Vi drømte om å stoppe toget på stasjonen for å kjøpe hotdog i bistroen, sang om turen til melodi fra kjente julesanger og løp om kapp i snøen.

Snøbyger over til Iungedalshytta.

Kaldt nok vann. Legg merke til all isen.

Lun og solfull lunsj ved klemsbu.

HardangerVIDDA.

Fin kveld utenfor teltet ved Litlos. Endelig barmark etter 2 dager med snø.

Fra Finse til Breistølen gikk vi delvis i snøbyger og vi kjente litt på vinterkulde. Likevel gjorde vi nok turens største bragd. Vi gikk inn på ei varm betjent hytte, Geiterygghytta, spiste mat og gikk ut igjen i snø og kulde og videre til neste selvbetjente hytte. Vi forlot altså varme, senger, dusj og treretters middag. Vi føler oss sterke og tøffe! På neste hytte møtte vi 6 veldig hyggelige belgiere som uansett gjorde at det var verdt å forlate luksusen. De tipset oss forresten om Korsika på langs, så neste sommer er allerede satt.

Dette bildet er vårt svar til de som spør etter vår motivasjon for denne turen. Utsikt over Bygdin.

Det er forresten fantastisk å oppleve det sosiale liv i igjen! Vi griper de som gripes kan og det er det som er det fantastiske med fjellfolk, de lar seg gripe. Så over Besseggen i dag hadde vi følge med et hyggelig par vi møtte rundt middagsbordet i går kveld. Og ca halvveis møtte vi ennå et hyggelig par og plutselig var vi et fint følge på 6. Fantastisk!

En reinskalv som har kommet bort fra reinflokken sin. Her løper den lykkelig mot oss i den tro at vi var foreldrene, helt til et vindpust tok med seg våre illeluktende lukter i hans/hennes retning. Da ble det bråsnuing og vi så den aldri igjen. Tenk så gøy det hadde vært å adoptere den å ha den som selskap på resten av ferden!

Bittelitt snø fra Haukeliseter til Hellevassbu.

I morgen går turen videre mot Rondane og Alvdal Vestfjell og om 14 dager entrer vi etter planen Storlien.