mandag 4. august 2014

Etappe 5: Skorovas til Umbukta Fjellstue

Børgefjell. Susendalen. Hattfjelldal. Indre Helgeland. Skorovas - Røyrvik - Namsvatn - Viermadalen - Gaukarvatn - Vestre Tiplingan - Susenfjellet - Furuheim - Daningen - Grannes - Tverrelvnes - Krutsvatn - Famvatn - Nordvatn - Gressvasshytta - Umbukta Fjellstue.

Det var fantastisk å komme hit til Umbukta Fjellstue! Det ble noen lange dager i forkant, da vi fikk oss en ekstra hviledag fordi Arne fortsatte spykalaset, som vi dermed måtte ta inn igjen. De siste kilometerne inn mot Umbukta var tunge og vi hadde mest lyst til å bare legge oss ned, men plutselig dukket to kjente ansikter opp i horisonten. Åge og Reidun (foreldrene til Arne) hadde tatt turen oppover og det var bare herlig! Alt slit var plutselig glemt.

Klipper til nye såler på Umbukta

Nå har vi vært på svenskeshopping og proppa oss (igjen) med store mengder snop og mat og er meget fornøyd. For å toppe det hele skal vi nå innta elgbiff, fløtepoteter og rødvin i godt selskap.

Dette har vært en veldig fin og variert etappe med fortsatt knallvær. Vi startet med besøk av Line og Torgrim og tok oss rett inn i Børgefjell ved hjelp av brødbussen, Victor og til slutt med båt over Namsvatnet. Tusen takk til alle som hjalp oss på veien! På båtstoppet møtte vi en veldig hyggelig nordlending som også går Norge på langs, Fridunn. Vi tok følge opp Virmadalen til Gaukarvatnet og utvekslet en hel haug med felles Norge på langs -erfaringer og mye av særhetene kunne vi nikke gjenkjennende til. Det var veldig kjekt! Fridunn fartet videre neste dag, men vi håper på å treffes igjen på veien.

'Gjengen' nyter første dag i Børgefjell. Fridunn, Connie, Arne, Line og Torgrim.

Teltleiren ved Gaukarvannet. Line, Torgrim, Fridunn og Connie.

Vi brukte lang tid gjennom flotte Børgefjell og nøt virkelig det fine været med korte etapper og mye bading. Labbet av gårde, bada, spiste, snakka, bada, labba, spiste, lo, labba, skravla, bada.. Også var det på tide å finne seg et egnet fiskevann for kvelden til telting og fisking. Og sånn gikk nå dagene i veldig trivelig selskap. Gutta sørget også for fisk til kvelds hver bidige dag, selv om det ikke var storfisken som ville bite. Børgefjell var veldig flott, men siste vannet var antakelig ikke mye å skryte av, da både Arne og Torgrim hadde spykalas siste dagen. Torgrim og Line kom seg heldigvis ned til sivilisasjonen før Torgrim startet opp, men Arne tok det oppe på fjellet. Gå litt, spy litt, gå litt, spy litt.. Så da havnet vi også nede i sivilisasjonen i Susendalen. Tusen takk til Trine for kjempeflott oppvartning på Furuheim gård! Det var forresten gøy å høre at Torgrim og Line kunne kjenne litt på den gjestfriheten vi har møtt hele turen. De kom seg ned til Susendalen, men trengte å komme seg hele 7 mil til Trofors togstasjon, uten å ha en plan på forhånd. Vi tok det rolig og mente det ordna seg, som det pleier, men allefall Torgrim var hakket mer skeptisk. Men det var bare litt snakk med første karen de møtte som skulle til. Han skulle nå tilfeldigvis til Trofors om en time og hadde god plass til to fjellvandrere. Fikk meldig av Torgrim i etterkant at han nesten syntes det var litt for lett. Tusen takk for hyggelig følge!

Torgrim venter tålmodig på storfangsten.

Så varmt vann i elva at til og med Arne bader!

Bading med stor B! Line, Torgrim og Arne i bakgrunnen. Connie fremst med ryggen til.

Arne fisker tålmodig etter storfisken..

Torgrim venter fortsatt tålmodig på storfangsten, mens Line og Connie steker 'småfangsten'.

Idyllisk teltplass, men antakelig litt dårlig drikkevann..

Det ble noen fine fisker som smakte herlig!

Fra Susendalen tok vi oss opp mot Daningen og forserte en kreativ "bro" som besto av en båttaubane (se bildet for å forstå). Videre sov på en flott teltplass før nedstigningen til Grannes camping. Her fikk jeg (tipp hvem? Jada, fortsatt Connie) kuldesjokk da tempen gikk ned i 5 grader på natta. Takk og lov for varm dunpose!

Kreativ 'bro' ved Daningen.

Hvis noen lurte, vi har det fortsatt fint!

Fantastisk teltplass før nedstigningen til Grannes camping.

Vi hilste på hyggelige Eldor på Grannes camping som ga oss cola før vi gikk videre. Han hadde nok gått opp Ørneslia før! Vi trengte alt sukkeret vi kunne få opp de bakkene i steikende sol. Han kunne og fortelle at det var observert bjørn i området, men den så vi dessverre ikke noe til. Videre kom vi oss til Garsmark og Tverrelvnes hvor vi kunne frotse i de deilige NPL-bollene til Elisabeth. Tusen takk for flott velkomst og oppvartning til Elisabeth og Gunder! Og takk for at vi fikk bli ei natt til da Arne igjen hadde oppkastbehov. Arne er nå positiv og var glad for at han denne gangen fikk henge over en do og ikke over hoftebelte på sekken.

Stadig må vi duppe oss i elvene og vannene for å få tempen ned et par hakk.

Vi kom oss videre, nesten løp, og var innom statskog sin gratishytte ved Krutvatn. Videre teltet vi ved ei moltemyr (nam) og til slutt ved Grasvatn, på nordsiden av Okstinden, før vi da altså entret Umbukta i går. Været er fortsatt topp selv om de melder både regn og torden, helt greit!

Hytta til statskog var stødigere enn denne broa.. Heldigvis sto den klar for å byttes i løpet av august.

Kan man få en flottere teltplass?

Både blåbær og molter begynner å modne, herlig! Vi kommer oss ikke så fort avgårde da, så mye bær å plukke!

I morgen tusler vi videre mot neste stopp som er i Sulitjelma. I følge min mor (Connie sin mamma) kommer vi underveis på Saltfjellet til å bli spist av en skadet bjørn idet vi blir slukt av skogbrannen som herjer utenfor Stockholm.. Videokamera er beredt og vi gleder oss til ferden videre ;-)